The logo colors of accounting

Harness the psychology of color to build your brand.
Accounting illustration by Pinch Studio

What’s the real color of money?

Accountants are privy to some of the most private parts of ourselves: our finances. Therefore, to be successful, they need to be seen as trustworthy and competent, and to offer us a sense of security. Unfortunately, they are also sometimes stereotyped as lacking in creativity and originality.
 
How do you choose a color for your logo that represents your accounting firm’s reliability and also helps you stand out from the crowd? We’ve analyzed the color palettes of over 500 accounting logos, evaluated the brand personality traits that accountants want, and consulted color psychology experts in order to help you decide. 

Every color counts (as long as it's blue): running the accounting color numbers

  • Accounting industry popular logo color choices
Accountants love blue. They love it so much that they request it in approximately 2 out of every 3 logo design contests on 99designs. And they’re not alone; blue also appears in approximately 55% of industry leading accounting logos. And what gets added to blue? Most often, black or white. Or, maybe if you’re feeling adventurous, a fractional amount of green or gray.
 
The misfits: purple, yellow, brown, and pink. Highly regulated, number-driven accountants seem to steer-clear of soft colors with nurturing or earthy associations.

Accountants don’t stray far from the norm across industries, either. Like their Hollywood selves, they are exceedingly pragmatic: they analyze what works and they stick to it.

That being said, the logos from the top four accounting firms tell a slightly different story:
  • Deloitte logo
  • PwC logo
  • Earnst & Young logo
  • KPMG logo
Yes, two of them are blue. But two of them pull their color palettes from some of the least popular accounting colors: yellow, red, and orange. These companies have clearly had success by bucking trends.
 
The colors you select for your logo have a huge effect on how consumers view your brand. How might a small business emulate the success of trendsetting industry leaders without the multi-million dollar marketing budget?
 
Once you know what you want your brand personality to be, it’s easy to translate those traits into colors.

It’s accrual world: colors of brand personality in accounting

Start determining your brand personality by asking yourself these six questions:

  • Gender: Is my brand traditionally masculine or feminine?
  • Tone: Is my brand playful or serious?
  • Value: Is my brand luxurious or affordable?
  • Time: Is my brand modern or classic?
  • Age: Is my brand youthful or mature?
  • Energy: Is my brand loud or subdued?
We'll use your answers to see what logo color works best for you.
Uw primaire kleur is rood, een universeel teken van opwinding, passie, en woede. Deze kleur stimuleert ook de eetlust. Denk aan stoptekens, opgewonden stieren, en fastfoodketens. Op zoek naar een luide, speelse, jeugdige, of moderne uitstraling? Dan is rood uw kleur.

Als u voor rood gaat en de laatste kleurtrends bij wil blijven, dan raad Pantone u de kleurtint Cherry Tomato aan. Cherry Tomato is een krachtige roodtint, die zeker een blijvende indruk achterlaat bij uw doelgroep.
Uw primaire kleur is oranje. Oranje is een verfrissende, speelse kleur, en het liefdeskind van rood (warmte) en geel (plezier). Ga voor oranje om u te onderscheiden van de rest. Deze kleur is minder vaak gebruik dan rood, maar draagt nog steeds een energieke kracht.

Pantone raad Flame Orange aan in het palet van dit jaar. Als u ervoor kiest om Flame Orange de primaire kleur te maken, zorg er dan voor dat u deze kleur uitbalanceert met voldoende neutrale kleuren, om het eindontwerp niet visueel niet te overweldigend te maken.
Uw primaire logokleur is geel, en staat voor toegankelijkheid, en stralende vriendelijkheid. Geel communiceert vrolijkheid (denk aan zonnebloemen en smileys). Kies geel om uw merk een betaalbare, jeugdige energie te laten uitdragen.

Blazing Yellow is de geeltint die dit jaar in het kleurenpalet van Pantone wordt getoond. Gebruik deze tint om uw ontwerp om vooruit de trend te lopen en een gevoel van warmte bij uw doelgroep op te roepen.
Uw primaire logokleur is groen, de ultiem veelzijdige kleur. Groen is niet gekoppeld aan specifieke persoonlijkheidskenmerken, maar draagt sterke, culturele associaties. Het wordt vaak in relatie gebracht met natuur, groei, wedergeboorten en in de VS... geld en welvaart. Of u dus in de financiële sector zit, of u bezig houdt met tuinieren, groen kan het voor u doen.

De tint Lime Green van Pantone is dit jaar iets anders. De levendige tint is ietwat gedurfder, helderder, en levendiger dan traditionelere groentinten—dit voegt een vrolijke, jeugdige draai toe die u niet terugvindt in de meer ingetogen varianten.
Uw primaire kleur is blauw, de koning onder de kleuren. Blauw ziet men in meer dan de helft van alle logo's terug, omdat het voor intelligentie, betrouwbaarheid, en volwassenheid staat. Technologiebedrijven en grote ondernemingen gebruiken blauw vaker voor de standvastigheid en veiligheid die deze kleur uit kan dragen. Blauw zorgt er simpelweg voor dat je serieus genomen wordt.

Pantone heeft niet één, maar twee blauwtinten gekozen voor het kleurenpalet van dit jaar. Dazzling Blue is een klassieke blauwe kleur waarmee u in elk ontwerp en in alle sectoren kunt werken. Haar zusje, Hawaiian Ocean, is een briljante turkoois die beelden van een oceaan oproept, en werkt zodoende het beste met merken die met rust, vrede, en kalmte geassocieerd willen worden.
Uw primaire logokleur is paars, een warme en koele combinatie van de passie van rood en de rust van blauw. Ga voor paars voor een luxe, toonaangevende, of wijze uitstraling. Deze kleur draagt ook een snufje vrouwelijkheid

Fuschia Purple is de aanbeveling van Pantone dit jaar. Deze kleur komt meer over als een roze dan een paarse tint. Maar juist door de levendigheid van deze tint, brengt zij gevoelens van opwinding en passie omhoog, die je ook terug kan vinden bij haar hoofdkleur, rood. Gebruik Fuschia Purple in uw ontwerp om de grenzen tussen paars, roze, en rood te vervagen.
Uw primaire kleur is roze. Deze kleur staat voor romantiek en vrouwelijkheid, maar is ook ongelooflijk veelzijdig. Van pastel roze tot neon magenta, u kiest roze voor een moderne, jeugdige, en luxe uitstraling.

Pantone draagt dit jaar Fuschia Purple in hun kleurenpalet dit jaar, hoewel deze tint meer een roodroze is. Omdat deze roze zo helder is, en in de buurt van de kleur rood komt, is deze gedurfde kleurkeuze effectief voor elke vorm van retail-ontwerp. Gebruik Fuschia Purple in uw ontwerp om de grenzen tussen paars, roze, en rood te vervagen.
Geef uw merk een ruige, mannelijke, of serieuze uitstraling. Bruin is een weinig gebruikte kleur, u kunt u met deze kleur onderscheiden van de rest.
Zwart is een gevestigde kleur. Wilt u gladjes, modern, en luxueus overkomen? Dan is het tijd om voor zwart te gaan. Wordt u liever als spaarzaam en betaalbaar ervaren? Dan is het beter om niet voor deze donkere optie te gaan.
De afwezigheid van kleur. Wit draagt spaarzaamheid en jeugdigheid uit, maar werkt voor bij elk merk. Daar dit een neutrale kleur is, is het raadzaam om wit als secundair accent te beschouwen.
Niet bepaald donker, niet bepaald licht. Grijs is de middenweg wat betreft een volwassen, klassieke, en serieuze uitstraling. Ga donkerder om mysterie uit te dragen. Ga voor lichtere grijstinten om meer toegankelijk over te komen.
Here's how accounting businesses on 99designs define their brand personalities:
  • Accounting industry preferred brand personality traits
From this, we infer that most accountants want to project an image that is serious, subdued and appeals to more mature consumers. These align with the following colors:
  • Accounting industry brand personality-color combinations
Accountants are as consistent in their brand personalities as they are in their calculations!
 
Based on this, we would expect to see a lot of blue, pink, purple, gray and black accounting logos, and very few that are orange, red and yellow.
 
In reality, we see a whole lot of blue, with a little bit of white, black, and green. Blue has high associations with being perceived as both serious and mature, and black is both subdued and mature, so it seems right on the money that these two colors enjoyed high levels of popularity with accounting firms.
 
At first glance, the popularity of green is confounding: it doesn’t rank high with being serious, subdued, or mature. What’s not taken into account, however, is its cultural color association, at least in the United States: money. Cold, hard, reliable American greenbacks are, well, green.  While, on the face of it, green might not inherently inspire competence and sophistication, it has a deeper meaning within our culture, and therefore finds its ways into the logos of financial industries.

Be audit you can be: what colors should accountants explore?

Considering their overwhelming preference for blue, it seems that most accountants make smart, if safe, bets when selecting logo colors.
 
But what if you want to make a bit of a riskier investment and stand out from the crowd? If you’re willing to stray from the tried-and-true, blue-and-black standards of accounting logo colors, there are several that ensure that you visually stand out, but still maintain a brand personality that’s high in competence and sophistication.
  • Psychology of color meanings
Both pink and purple are perceived as serious, subdued, and mature, yet appear in less than 6% of all accounting industry logos. If you want to play up your intelligence, consider the wisdom of purple. If you’d like to attract a new customer base, nurture them with a pink logo.
 
You could also follow in the footsteps of these trailblazing accounting brands who have chosen to play up other brand personality traits in their logo color choices.
  • Red Rock Wealth Management logo
  • YZSIDE logo
  • Orza logo
As you seek to design your accounting logo, you’ll want to take your brand personality into account, and think about the traits you most want to convey. Color is a personal choice, but but understanding color psychology in marketing can help you make an informed decision for your small business.
 
Have we confirmed your choice for blue? Or made you think pink? Either way, find a designer with expertise in your industry to help you bring your idea to life.

Blue collar, white collar, purple collar: what are the logo colors of other industries?

Accounting    |    Agriculture    |    Healthcare    |    Legal    |    Marketing & PR    |    Real Estate    |    Retail    |    Technology

Get an accounting logo design now!

Want to know more about how design impacts business?
Subscribe and be inspired by our best tips, trends and resources. 
 
We'll also send you the occasional marketing email and promotion (which you can opt-out of anytime).
Hope you're hungry!
Soon you'll have all of the delicious design content you crave served hot and fresh to your inbox. Yum!