How to choose the right logo color

Discover the psychology of color and use our logo color discovery tool to find the best one for your business. Get ready to attract customers and boost your brand.
logo color illustration by Pinch Studio
You love red. Your phone case is red. Your Chucks are red. You’re chewing Big Red. Your logo color should be red, right? Not so fast...
 
Every color has a meaning and a personality, and that’s why selecting the right logo color can make or break your business. Luckily, our design nerds have analyzed over 14,000 logos so you can position your brand for success (yes, there’s actually science behind this).

Let’s find you the perfect logo color!

How does color work?

Color is everywhere, and whether you know it or not each color you encounter gives you an emotional experience. Green and blue evoke a feeling of calm, and yellow makes you feel upbeat (and hungry).
 
Understanding the psychology of color can be a valuable asset for designers and entrepreneurs when choosing brand colors. Choosing the right colors means your audience will instantly know who you are, what you do and what you’re about. And—no joke—the wrong colors can drive them away.
 
Check out these three uses of color in packaging:
Each color speaks to a different aspect of the consumer. Green elicits peace and well-being. Pink is feminine with a touch of luxury. Brown is an earthy color associated with stability (doesn’t hurt that it’s the color of coffee, too).

Successful businesses use color meaning and psychology to influence a consumer’s brand experience.

What colors work best for you?

Just like colors, your brand has a personality of its own, and consumers go after products that match their own personalities. Defining your brand personality helps customers make purchasing decisions, and it helps you target the right people.

So, what’s your brand personality? Start by asking yourself these six questions:

  • Gender: Is my brand traditionally masculine or feminine?
  • Tone: Is my brand playful or serious?
  • Value: Is my brand luxurious or affordable?
  • Time: Is my brand modern or classic?
  • Age: Is my brand youthful or mature?
  • Energy: Is my brand loud or subdued?
Your answers will give you an idea of your brand personality, and we'll use that to see what color works best for you.
Jouw primaire kleur is rood, een universeel teken van opwinding, passie, en woede. Deze kleur stimuleert ook de eetlust. Denk aan stoptekens, opgewonden stieren, en fast-foodketens. Op zoek om luid, speels, jeugdig, of modern over te komen? Rood is de kleur voor jou.

Wanneer je voor rood gaat en de laatste kleurtrends bij wil blijven, dan raad Pantone je de kleurtint Cherry Tomato aan. Cherry Tomato is een krachtige roodtint, die zeker een blijvende indruk achterlaat bij jouw doelgroep.
Jouw primaire kleur is oranje. Oranje is een verfrissende, speelse kleur, en het liefdeskind van rood (warmte) en geel (plezier). Ga voor oranje om je te onderscheiden van de menigte. Deze kleur wordt minder gebruikt dan rood, maar draagt nog steeds een energieke kracht om uit te dragen.

Pantone raad Flame Orange aan in het palet van dit jaar. Wanneer je ervoor kiest om Flame Orange de primaire kleur te maken, zorg er dan voor dat je deze kleur uitbalanceert met voldoende neutrale kleuren, om het eindontwerp niet visueel niet te overweldigend te maken.
Jouw primaire logokleur is geel, welke staat voor toegankelijkheid, en stralende vriendelijkheid. Geel communiceert vrolijkheid (denk aan zonnebloemen en smileys). Kies geel om jouw merk een betaalbare, jeugdige energie te laten uitdragen.

Blazing Yellow is de geeltint die dit jaar in het kleurenpalet van Pantone wordt getoond. Gebruik deze tint on je ontwerp om vooruit de trend te lopen en een gevoel van warmte bij jouw doelgroep op te roepen.
Jouw primaire logokleur is groen, de ultiem veelzijdige kleur. Groen is niet gekoppeld aan specifieke persoonlijkheidskenmerken, maar draagt sterke, culturele associaties. Het wordt vaak in relatie gebracht met natuur, groei, wedergeboorten en in de VS... Geld en welvaart. Of je dus in de financiële sector zit, of je bezig houdt met tuinieren, groen kan het voor jou doen.

De tint Lime Green van Pantone is dit jaar iets anders. De levendige tint is ietwat gedurfder, helderder, en levendiger dan traditionelere groentinten—dit voegt een vrolijke, jeugdige draai toe die je niet terugvindt in de meer ingetogen varianten.
Jouw primaire kleur is blauw, de koning onder de kleuren. Blauw ziet men in meer dan de helft van alle logo's terug, omdat het voor intelligentie, betrouwbaarheid, en volwassenheid staat. Technologiebedrijven en grote ondernemingen gebruiken blauw vaker voor de standvastigheid en veiligheid die deze kleur uit kan dragen. Blauw zorgt er simpelweg voor dat je serieus genomen wordt.

Pantone heeft niet één, maar twee blauwtinten gekozen voor het kleurenpalet van dit jaar. Dazzling Blue is een klassieke blauwe kleur waarmee je in elk ontwerp, en in alle industrieën kan werken. Haar zusje, Hawaiian Ocean, is een briljante turkoois die beelden van een oceaan oproept, en werkt zodoende het beste met merken die met rust, vrede, en kalmte geassocieerd willen worden.
Jouw primaire logokleur is paars, een warme en koele combinatie van de passie van rood en de rust van blauw. Ga voor paars voor een luxe, toonaangevende, of wijze uitstraling. Deze kleur draagt ook een snufje vrouwelijkheid.

Fuschia Purple is de aanbeveling van Pantone dit jaar. Deze kleur komt meer over als een roze dan een paarse tint. Maar juist door de levendigheid van deze tint, brengt zij gevoelens van opwinding en passie omhoog, die je ook terug kan vinden bij haar hoofdkleur, rood. Gebruik Fuschia Purple om de grenzen tussen paars, roze, en rood binnen je ontwerp te vervagen.
Jouw primaire kleur is roze. Deze kleur staat voor romantiek en vrouwelijkheid, maar is ook ongelooflijk veelzijdig. Van pastel roze tot neon magenta, je kiest roze voor een moderne, jeugdige, en luxe uitstraling.

Pantone draagt dit jaar Fuschia Purple in hun kleurenpalet dit jaar, hoewel deze tint meer een roodroze is. Omdat deze roze zo helder is, en in de buurt van de kleur rood komt, is deze gedurfde kleurkeuze effectief voor elke vorm van retail-ontwerp. Gebruik Fuschia Purple in jouw ontwerp om de grenzen tussen paars, roze, en rood te vervagen.
Laat jouw merk een ruige, mannelijke, of serieuze uitstraling hebben. Bruin is een weinig gebruikte kleur, je kan je met deze kleur onderscheiden van de rest.
Zwart is een gevestigde kleur. Wil je gladjes, modern, en luxueus overkomen? Dan is het tijd om voor zwart te gaan. Wordt je liever als spaarzaam en betaalbaar ervaren? Dan is het beter om niet voor deze donkere optie te gaan.
De afwezigheid van kleur. Wit draagt spaarzaamheid en jeugdigheid uit, maar werkt voor bij elk merk. Daar dit een neutrale kleur is, is het raadzaam om wit als secundair accent te beschouwen.
Niet bepaald donker, niet bepaald licht. Grijs is de middenweg wat betreft een volwassen, klassieke, en serieuze uitstraling. Ga donkerder om mysterie uit te dragen. Ga voor een lichtere tint om toegankelijkheid te communiceren.

What are your industry colors?

Now that you have a sense of your brand personality colors, see where you fit in your industry.

Some industries lean toward certain colors. Tech favors blue and retail chooses red, agriculture goes with green. You can play it safe and join the crowd, or take a risk and do your own thing.
 
Want more details on your marketplace? Head on over to your industry page:

Accounting | AgricultureHealthcare | Legal | Marketing & PR | Real Estate | Retail | Technology

Over the rainbow? Go with your gut.

Here’s your big takeaway: the best logo color for your business is the one that fits your brand. Most of the time that means follow psychology of color, and our Color-O-Matic tool will give you our best guess of the perfect color matches your business.

But if you’re looking at your logo color and thinking, “That just doesn’t feel right…” Then, it’s time for a gut check. If you’ve always wanted a red logo, then, dang it, get yourself a red logo! Just remember the emotions that your customers will bring to their experience with your business.

Get a logo design now!

Your inbox needs a little color
Subscribe now for tips and trends that’ll leave you tickled pink (or purple or yellow or green).  
 
We'll also send you the occasional marketing email or promotion, which you can opt-out of anytime.
Colorful language headed your way
You’re gonna turn so red when you read our emails. Or blue. Or orange.